Träna med gummiband

Här kommer ett träningsprogram för gummiband.
Att träna med gummiband kan vara ett bra alternativ för dig som inte kan eller vill ansluta sig till ett gym eller har problem med att träna vanligt. Detta träningsprogram kommer att ge dig lite tips på några bra övningar!

Övning Beskrivning
Träna med gummiband övning 1 Biceps Curls
1. Stå med fötterna axelbrett, lätt böjda knän.
2. Ställ dig på mitten av gummibandet med bakre foten eller båda fötterna.
3. Startposition: Ta tag i slut ändorna med underhands grepp (handflatorna pekar framåt) med armarna hängande vid sidorna. Armbågarna ska vara efter din kropps sida.
4. ta och pressa underarmarna upp till ca Axelhöjd. Håll armbågarna intill sidorna när du gör denna rörelse. 5. Återgå till startposition.
6. Kom ihåg att hålla ryggen och huvudet rakt i en neutral position hela rörelsen. Kläm ihop skulderbladen något – endast armbågsleden bör röra sig.
Träna med gummiband övning 2 : knäböj
1. Börja med att trampa på gummibandet med fötterna ha fötterna axel brett isär.
2. Håll gummibandet i Axelhöjd med båda händerna. Gå ner till knäböj medan du håller bandet i Axelhöjd.
3. Pressa upp till utgångsläget och upprepa.
Träna med gummiband övning 3 :  Ligg bröst press
1. Ligg på rygg och placera gummibandet bakom ryggen och håll i slutändorna av bandet med båda händerna.
2. Börja med att pressa ena armen upp mot taket. tillbaka till utgångsläget. Upprepa med andra armen.
Träna med gummiband övning 4
Utgångsläge:  sätt gummibandet under din vänstra fot och tag tag i varje ände. Håll ihop händerna och sträck ut armarna ner mot vänster fot.
1. Ta bandet och gör en ”yx huggar” rörelse.
2. Under denna rörelse ska du ha fötterna stilla och du roterar med höften. Upprepa denna övning till önskade repetitioner och upprepa sedan i motsatt riktning.
Träna med gummiband övning 5 bent over rood
1. Börja med att placera gummibandet under ena foten och kliv bakåt med den andra foten.
2. Böj ryggen fram och stanna i 45 graders vinkel håll ryggen rak.
3. Dra gummibandet upp mot midjan håll armbågarna tät ihop.
4. Pressa ihop skulderbladen när du utför denna rörelse.
Träna med gummiband övning 6 triceps
1. Börja med att hålla gummibandet i ena handen och placera handen bakom ryggen.
2. ta nu tag i andra änden av bandet med den arm som är över huvudet.
3. pressa nu upp armbågen tills armen är fullt utsträckt.
4. Återgå till utgångsläget och upprepa till önskade upprepningar.
Träna med gummiband övning 71. Stå med fötterna höft brett isär. Ta vänster ben stega bakåt ca 1,5 meter stående på trampdynan. Placera gummibandet under främre foten och håll den andra änden med händerna.
2. Startposition: huvudet och ryggen i en rak och neutral position.
3.  böj på höger höft och knä tills låret är parallellt med golvet. Kroppen bör följa en rak linje ner mot golvet.
4. Återgå till startposition.
Träna med gummiband övning 8
1. Ställ dig på gummibandet med fötterna brett isär och knäna lätt böjda.
2. Startposition: Ta tag i ändorna av bandet med ett neutralt grepp (handflatorna mot varandra). Armarna ska hänga ner efter sidorna med armbågarna lätt böjda.
3. Höj bandet efter sidan av kroppen i Axelhöjd.  Håll armbågarna bara lätt böjda.
4. Återgå till startposition

14 kommentarer