Gå ner i vikt och behåll den

Ofta bestämmer vi oss för att gå ner i vikt eller börja träna i samband med någon viktig händelse såsom ett bröllop eller skolstart. Resultatet blir därför inte sällan att man vill förändras under en natt och bestämmer sig för att endast äta 1000 kcal eller träna 1 timme varje dag. Utgången är givetvis klar på förhand och det dröjer inte många dagar innan man faller ur och är tillbaka på noll.

Egentligen är det logiskt om du ser på det uppifrån. Klarar du inte av att äta närmare 2000 kcal om dagen (RDA) så kommer det aldrig att fungera med en drastisk minskning till 1000 kcal. För att nämna ett exempel så skulle du aldrig få för dig att ligga på soffan i 51 veckor för att sedan springa ett maraton den 52:a utan du skulle troligtvis påbörja träningen flera månader i förväg.

Därför måste du föra en matdagbok

På samma vis bör du tänka när du vill gå ner i vikt. Börja inte med att drastiskt ändra din kost utan ta istället reda på var du ligger i dagsläget. Skapa en matdagbok där du fyller i kalorierna för dagens alla rätter. Till en början så kan det kännas underligt men har du vågen nära till hands så vänjer du dig fort och det tar inte mer än 1 minut extra när du lägger upp maten.

Efter en veckas tid så går du igenom boken och hittar dina värsta kaloribovar. I mitt fall var det utan tvekan frukostmackorna som stod för en stor del av dagens intag. Enbart genom att byta ut dessa mot fil och müsli så blev skillnaden så stor att jag gick ner i vikt. Notera att det absolut inte handlar om någon svältdiet utan du byter helt enkelt ut överflöda produkter mot nyttigare. Light-produkter är inget alternativ utan är, enligt studier, en bidragande orsak till viktuppgång.

Efter dina justeringar så bör du ligga strax under ditt rekommenderade intag.

Börja träna 5 minuter om dagen

Jag nämnde tidigare att det största felet personer som vill gå ner i vikt gör är att vara överambitiösa. Ambition är evolutionärt en positiv sak och har hjälpt mänskligheten att utvecklas men överdriver du så är risken att det blir för tufft och då räcker inte vilja. Kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag!

Därför börjar vi med att träna 5 minuter om dagen för att få in rutinen. Ta på dig ytterkläderna och gå ett varv runt kvarteret. Det tar garanterat max 5 minuter och ger kroppen en skön energiboost av att vara ute. Nästa dag återupprepar du men går i 6 minuter. Dagen efter det… …jag misstänker att du förstår. Istället för att försöka springa ett maraton på första dagen så börjar du med små nätta steg för att varje dag öka lite. Klarar du 5 minuter så klarar du 6. Efter ett år har du inga problem med att ta en promenad på 6 timmar (365 min).

Det fantastiska med den här metoden är att den fungerar på allt. Klarar du bara av att göra 10 situps? Börja på 1 och öka successivt för varje dag. För din del kan det låta urbota löjligt att börja på 1 men efter bara två månader ger det ett otroligt resultat på så vis att du klarar av hela 120 stycken! Att leva sunt är inget sprintlopp utan snarare ett maraton som varar genom hela livet.

Glöm inte bort att du bör gå 10 000 steg om dagen!

Avslutningsvis

Klicka inte vidare utan bestäm dig för att faktiskt genomföra detta. Att föra en matdagbok och ta en promenad är enkelt, effektivt och kan vara skillnaden mellan att vara kraftigt överviktig eller nå din drömvikt.

När snöstormen viner och du kommer hem trött efter arbetet så finns det en risk för att motivationen tryter så bokmärk bloggen eller fyll i din e-post till höger och återvänd . Jag publicerar regelbundet inspirerande bilder, låtar, videor och goda recept som är fantastisk motivation i din träning och viktnedgång.

Sätt upp ett realistiskt mål och börja idag! Hör gärna av dig så hjälper jag till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *