Solhälsningen och olika varianter av yoga

Oavsett vilken eller vilka aspekter av yoga som man anser viktiga är det enkelt att anpassa eller utveckla olika fomer av yoga. Detta i kombination med att yoga har funnits under en mycket lång tid gör att det idag finns hundratals dokumenterade varianter av yoga.

Hatha yoga

Hatha yoga är den vanligaste formen av yoga och en av de första som nådde västvärlden. För många är hatha yoga vad man tänker på när yoga nämns.

Även om hatha yoga kan ses som en förberedelse inför ashtanga yoga är inte hatha yoga begränsad på något sätt. Tvärt om är det ett komplett yogasystem med alla traditionella komponenter:

  • Andningsträning.
  • Fysisk träning med positioner.
  • Mental träning och koncentration.
  • Balans och koordination.
  • Meditation.

Hatha yoga passar nybörjaren

Ska man för första gången välja en yogaform är hatha yoga ofta ett bra val:

  • Enkel att komma igång med.
  • Lätt att utvecklas med. Både enkla, svåra och avancerade övningar finns.
  • Inkluderar det mesta man kan tänkas söka i yoga.

Det stora fördelen med hatha yoga är just att det är enkelt att komma igång. Med hatha yoga är det fullt möjligt att som nybörjare börja träna själv hemma. Förutsättningen är viss försiktighet och att man undviker krävande positioner. Hatha yoga är därför utmärkt för de som saknar psykisk energi för att ta en kurs eller som av andra skäl inte vill eller kan träna med andra.

Har man tränat hatha yoga ett tag är det enkelt att komma igång med andra former av yoga.

Hatha yoga förbereder sinnet för ashtanga yoga

Traditionellt har hatha yoga varit en förberedelse för ashtanga yoga. I hatha yoga lär du dig behärska kroppen och sinnet genom andning och fysisk övning.

I ashtanga yoga (raja yoga) ligger fokus på direkta mentala övningar av sinnet. Övningarna inkluderar avslappning, koncentration, meditation, etiska regler m.m.

Ashtanga inkluderar vidare fysiskt krävande övningar. Kraftfull rytmisk andning kombineras med snabba dynamiska rörelser. Målet med de fysiska övningarna är i denna form betydligt mer inriktat på att träna sinnet.

Bikram yoga

Bikram yoga sker i rum som är uppvärmda till 37 42 grader. Värmen ökar svettningen och blodcirkulationen, stela leder och muskler blir mjuka och kan sträckas ut.

26 positioner från hatha yoga genomförs i en bestämd ordning efter varandra. Upprepningen gör att musklerna bit för bit kan sträckas ut under ett pass. Positionerna är valda för att stärka och sträcka ut alla muskelgrupper, senor och ligament.

Bikram yoga passar om du lätt får skador

Bikram yoga är den bästa yogaformen för dig som:

  • Har ont i kroppen.
  • Har eller har haft skador.
  • Är i tydligt dålig fysisk form.
  • Lider av dålig cirkulation.
  • Är äldre.

Värmen gör det lättare att töja ut med mindre risk för skador.

Kundalini yoga för djupare meditation

I kundalini yogan gör du gör enkla rörelsemönster i lugn takt. Systemet är med andra ord inte fysiskt krävande. De fysiska övningarna kombineras med andning, mantra m.m.

Kundalini yoga är utpräglat meditativt. Dess syfte är att göra det lättare för utövaren att uppnå djupa meditativa upplevelser.

Det går utmärkt att börja träna meditation själv utan instruktör, men viss försiktighet är nödvändigt. Genom att kundalini yoga gör det något enklare att nå djupa resultat är kundalini yoga inte lämplig för nybörjaren.

Mediationsövningar, vilka i momenten är enklare är istället att föredra för nybörjaren. De enkla grundläggande meditationsövningarna är de som är svårast att bemästra, men just genom att de tar sin tid utan spektakulära resultat är sinnet redo.

Om du däremot har tränat yoga och meditation några år och vill nå längre är kundalini yoga en väg som du kan välja att följa eller inspireras av.

Power yoga

Power yoga är en variant gjord för att passa på gym. Power yogan är idag en egen stil och bygger på hatha yogan. Power yoga lägger liten vikt vid det meditativa, men fäster stor vikt vid rätt andning i koordination med rörelse.

Under ett pass power yoga upprepas serier av positioner flera gånger och du stannar inte länge i varje position. En viktig skillnad mot annan yoga är att konditionen tränas mer.

Power yoga passar bra för den som vill träna kroppen ett begränsat antal tillfällen per vecka och motverka stress mer än vad vanlig gympa.

Power yoga mot stress

Den djupare avslappning som meditationen kan ge saknas inom power yogan. Paradoxalt kan detta faktiskt göra power yogan till ett bra val för den som är svårt stressad.

Vid svårare stress är avancerade avkopplande övningar inte möjliga. Kombinationen av rörelse, andning och ansträngning i poweryogan kan emellertid fungera och ge konkreta positiva resultat. Stegen som krävs för att nå resultat är få.

Vilken yoga ska jag välja?

Om du är äldre eller har haft skador är det alltid bra att träna i uppvärmda lokaler oavsett om det handlar om bikram yoga eller något annat.

För den som är allmänt intresserad av yoga och vill börja träna är hatha yoga ett bra val genom att systemet är komplett. Hatha yoga anpassar sig vidare väl både till nybörjaren och den avancerade studenten.

Vill man fästa lite större betydelse på träning av kondition och mindre vikt vid meditation är power yoga ett bra val.

Kundalini yoga passar den som tycker att meditationen är en viktig del av yogan och som har erfarenhet sedan tidigare av meditation.

solhälsningen är vanlig inom all yoga

Solhälsningen förekommer inom hatha, power yoga, bikram yoga och många andra varianter. Traditionellt ska rörelserna göras vänd mot soluppgången. Solhälsningen:

  • Mjukar upp din kropp inför den nya dagen.
  • Sätter fart på blodcirkulationen och syresättning av kroppen.
  • Avlägsnar muskelspänningar.
  • Ökar ämnesomsättningen.

För den som tränat yoga ett tag kan solhälsningen användas för att värma upp inför yogapasset. För den som är nybörjare är solhälsningen ett helt träningspass i sig själv.

Försök att träna solhälsningen varje dag. När du kan solhälsningen bra blir det enklare att gå vidare med övriga positioner.

Koordinerad andning och rörelse

Det svåraste för nybörjaren är att lära sig koordinera andning och rörelse, men det är när man lär sig solhälsningen som man skall passa på att lära sig detta. Efter det sitter det i ryggmärgen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *