Så du vill gå ner i vikt snabbt?

Är det då rimligt att man ska gå ner all dessa kilon på några veckor?

Det finns flera skäl till att inte gå ner i vikt snabbt utan snarare skynda långsamt.
Ur ett hälsoperspektiv så kan det vara påfrestande för hjärtat att gå ner i vikt snabbt.
Fetterna som lösgörs ur fettdepåerna kan bli för mycket och risken för infarkt kan öka.

En annan risk med att gå ner i vikt snabbt är att ofta så äter man ytterst lite eller ingenting för att gå ner i vikt.
Det kan leda till att man bränner muskelmassa vilket kan vara förödande då det är musklerna som bränner fett i kroppen.

En minskning av musklerna bidrar till att det kan vara svårare att bibehålla vikten.
Du har säkert hört de som sagt “Jag gick ner x kg men gick upp det dubbla när jag slutade”.

Det är ett resultat av minskad muskelmassa. Man vill bibehålla muskelmassan även om man går ner i vikt snabbt.

Alternativ till att gå ner i vikt snabbt

Så vad ska man då göra istället?
Om du kan se ditt mål att gå ner i vikt snabbt över ett längre perspektiv, då ökar chansen att nå ditt mål.
Om du kan tänka dig att gå ner i vikt långsamt så har du större möjligheter att bli kvar i den vikt du vill uppnå.
Om du ändå går upp lika mycket eller mer än du gick ner så är den “snabba” tiden ändå bortkastad eftersom du trots dina “plågor” ändå hamnar på samma vikt eller i värsta fall högre vikt.

En bra början till att gå ner i vikt men ändå bibehålla muskelmassan är att titta över sitt kostintag. Om du minskar exempelvis godis, läsk, saft och liknande som snack och chips så har du kommit en bra bit framåt.

Se sedan över ditt vanliga mat-intag. Finns det något du kan minska på? Något du kan byta ut nåt mot något motsvarande? Exempel på saker man bör minska på är kolhydrat-rika delar i maten. Så som potatis, pasta och raffinerat ris.
Byt hellre ut pastan mot fullkornsvarianten eller avstå helt. Ris bör vara rå-ris eller fullkornsris.
Ett bra alternativ till potatismos är rotmos eller blomkålsmos.

Så vill du fortfarande gå ner i vikt snabbt?

Om du fortfarande är fast besluten om att du ska gå ner i vikt snabbt så vill jag avslutningsvis ändå råda dig till att försöka äta tillräckligt med proteinrik mat så att du inte förlorar din muskelmassa. För när du ändå jobbat hårt med att gå ner i vikt så vill du ju inte behöva börja om, eller hvordan?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *