kettlebell øvelser

Kettlebell
Överallt finns det filmer, böcker och kurser som pratar upp fördelarna med kettlebell träning. Men hur många av oss vet egentligen vad det finns för fördelar med kettlebell? Jag tror att om fler finessentusiaster visste om dessa fördelar skulle de vara mer motiverade att ta med kettlebell övningar som en integrerad del av sin träning.

1. Kettlebell kombinerar både konditionsträning och styrketräning
En av de viktigaste fördelarna med kettlebell träning är att en väl utformad rutin kombinerar både konditionsträning och styrketräning i ett träningspass. Genom att utföra olika kettlebell övningar en efter en med lite eller ingen vila alls, bygger du inte bara starka och uthålliga muskler, du tvingar också kroppen att arbeta nära din maxpuls.
Resultatet? En konditions träning som kommer att göra dina så dina muskler ropar efter nåd.

2. Kettlebell är en hel kropps träning
De flesta kettlebell övningar innebär sammansatta rörelser, dvs. rörelser som omfattar mer än en muskel. Dessa sammansatta rörelser är bra eftersom de inte bara utveckla styrka, men också förbättra din muskulära koordination och balans. Dessutom är de också bra för att bygga smidiga, hårda muskler eftersom kroppen måste anpassa sig genom att bli starkare efter en intensiv helkroppsträning.

3. Kettlebell är bra för hälsa och kondition
Jag vet att det är svårt att definiera vad ”vara i toppform” exakt innebär. Vissa tycker långdistanslöpare, till exempel maratonlöpare och triathleter, när de tänker på vältränade människor. Andra tycker tyngdlyftare. Och andra säger att det måste vara olympiska gymnaster.
Enligt min ödmjuka åsikt är det den person som konsekvent och tillförlitligt fungerar bäst inom tre områden:

· kondition
· Styrka
· Flexibilitet

Att vara vältränad och i toppform kan inte uppnås genom att göra endast en typ av aktivitet. Oavsett vilka träningsövningar du väljer så bör de omfatta dessa tre områden. Kettlebellträning är bra eftersom det fungerar på din kardiovaskulära styrka, din muskelstyrka och din flexibilitet alla på samma gång. Om du strävar efter balans i din träning så är denna typ av träning en riktig vinnare.

4. Kettlebell ökar rörligheten
En väl utformad kettlebells rutin ökar inte bara din flexibilitet i musklerna, det stärker också musklerna runt dina leder och utvecklar stabilitet. Om du bara förbättrar din flexibilitet, kan du öka risken för skador. Du bör alltid försöka att göra rörelser som tränar din rörlighet, stabilitet och styrka för att få optimala fördelar.

5. Kettlebell utvecklar funktionell styrka
Genom att koncentrera sig på grundläggande rörelsemönster, hjälper Kettlebellträning dig att utveckla användbar funktionell styrka. Dessa grundläggande övningar kräver av din kropp att fungera som en enhet istället för att isolera särskilda muskler. Jag vet att bänkpress kan vara roligt, men egentligen, när var sista gången du befunnit dig i en situation där du låg på ryggen och var tvungen att pressa 100 kg ifrån dig? Jag tycker det är mer troligt att du hittar dig själv i en situation där du kanske måste lyfta något från golvet till en plats ovanför ditt huvud.

6. Kettlebell utvecklar grundläggande styrka
Eftersom kettlebellträning tvingar dig att engagera dina core muskler i de flesta övningar, kommer du utveckla en stark, funktionell kropp. Det fantastiska är att kettlebell lyft, till exempel den turkiska Get Up, arbetar med både magen och nedre ryggmuskulaturen. Detta hindrar dig från att skapa en muskulär obalans mellan magmusklerna och nedre ryggmuskulaturen. Observera också att dessa övningar tränar inte bara de ytliga magmusklerna, men även djupare, stabiliserande och roterande muskler som ofta är svåra att träna.

 

 

trening Beskrivelse
kettlebells övningar 1 :
En Arms rodd
Stå med fötterna axelbrett och knäna lätt böjda. Böj på höften rak rygg .
placera ena handen på ett objekt som är ungefär i midjehöjd för att stödja överkroppen.
Håll kettlebell i andra hand med ett neutralt grepp och låt armen vara vinkelrätt mot golvet.
håll armbågarna nära kroppen, dra kettlebell upp till kroppen, pressa ihop skulderbladen vid slutet av rörelsen.
Återgå till startposition. Kom ihåg att hålla ryggen och huvudet rakt – tänk på att ta det lugnt översträckning, eller bål rotation kan orsaka skada.
kettlebells övningar 2 :
Alternerande golv Press
Ligg på rygg, ha en kettlebell i varje hand.
Pressa upp kettlebells med armarna, omväxlande en i taget.
Rotera bålen något när du pressar upp kettlebells.Upprepa med andra armen.
Ökettlebells övningar 3 ;
Ben press
Kettlebell Front Squat
Ta tag I kettlebell och håll dem i brösthöjd framför dig.
Stå med fötterna med höft bredd isär. Ha knäna lätt böjda.
böj på höfter och knän. Överkroppen kan flexa lite framåt under rörelsen Var noga med att ”luta dig tillbaka” så att knäna stannar över fötterna.
När låren är parallella med golvet ska du återgå till startposition
kettlebells övningar 4;
En Arms Kettlebells Jerk
kettlebells övningar 5:
Kettlebell Swing
Kettlebell Swing
Håll en kettlebell mellan benen kroppen framåt lutad med ryggen rak.
Sväng kettlebell bakåt mellan benen och svinga kraftigt kettlebell fram i brösthöjd. Håll armen rak
kettlebells övningar 6;
Kettlebells Windmill
kettlebells övningar 7;
Kettlebell Cleans
1.
Håll överkroppen rak, höfterna något framåt böjd.
Explosivt höja kettlebells genom att utöka höfter, knä och fotled i en ”hoppande åtgärd”.
Håll armbågarna ut och axlar direkt ovanför kettlebells så länge som möjligt. Håll kettlebells nära kroppen.
När du har förlängt underbenet rycka på axlarna och vid maximal höjd på axlarna börjar dra med armarna. Håll armbågarna högt under den dra tills den högsta punkten.
Rotera armbågar runt och under kettlebells. Rack händerna tvärs över axlarna. Något flex höfter och knän för att absorbera vikt.
Detta bör vara en flytande rörelse där alla stegen flyter ihop.
kettlebells övningar 8;
trening Beskrivelse
kettlebells övningar 9;
Kettlebells Botten upp

Stå med fötterna parallella och håll i en Kettlebells med ena handen.
Ha Något böjda höfter och håll ryggen rak.
dra ”svinga” Kettlebells upp mot bröstet med din arm.
Upprepa med andra armen med dina valda upprepningar.
kettlebells övningar 10;
Kettlebells En arms golv Press

Utgångsläge: Ligg på golvet på rygg håll en kettlebells i ena handen.
Omväxlande med bägge armarna trycker du upp kettlebells i luften.
Upprepa med andra armen.
kettlebells övningar 11;
Kettlebells plocka jordgubbar

Startposition: Placera ena armen över huvudet med en Kettlebells i handen.
Böj dig framåt vid höften håll ryggen rak vidrör golvet med den fria handen.
Fortsätt för önskade repetitioner och upprepa med andra armen.
kettlebells övningar 12;
Kettlebells Rak arm rotation

1. Börja med att sitta på en boll och håll två Kettlebells ut åt sidorna med raka armar.
2. Håll Kettlebells i denna position rotera bålen runt ca 90 grader.3. Återgå till utgångsläget och upprepa på andra sidan. Håll kroppen upprätt och spänn magmusklerna.
kettlebells övningar 13;
Kettlebells gång

1. Börja med att hålla Kettlebells i dina händer.
2. en i varje hand och gå 50 steg i tre omgångar.

Kettlebells övningar
Har du någon gång funderat över om Kettlebells övningar kan ta bort stressen i din kropp(knopp)? Med alla dessa nu miljöfrågor och nedskärningar, är det inte förvånande att många människor skulle vilja komma bort från livets stress.

För att ta bort stress,
vissa individer väljer ohälsosamma vanor så som att dricka, röka och äta ohälsosam mat. Detta lindrar dem tillfälligt från stress, men det ökar snarare stressen efter ett tag. Du ökar också risken att bli sjuk.

Idag finns det ingen medicin som tar bort stress tyvärr.(meditation/djupandning kan hjälpa mot stress)
Hälsosamma vanor får dig inte bara att se bra utan det får dig också att må bättre, men det krävs ofta ansträngning och pengar. Det är därför inte praktiskt att köpa gymkortet, på grund av den nuvarande ekonomiska situationen vi har. Tur nog finns det inte längre ett måste att besöka gymmet för att göra din kropp friskare. Vad som egentligen behövs här är några lösa kläder, extra utrymme och Kettlebells. Det är så mycket bättre än att behöva gå fram och tillbaka till gymmet, oroa sig för dina kläder och pengarna för gymkortet.

För att få en tränad kropp och en god hälsa
kan man helt enkelt göra Kettlebells övningar 20 till 30 minuter tre gånger i veckan. Bränna fett är lätt med någon konditions övning men om du vill öka din muskelmassa, då är det bra att lägga till lite vikter med Kettlebells. Eftersom extra muskler kan hjälpa till att öka din ämnesomsättning vilket gör så att du bränner mer fett och förbrukar mer energi vilket gör att du går ner i vikt snabbare.

Näringsämnen och vitaminer
motion är inte den enda lösningen till ett friskare och smalare kropp. vi behöver också tillräckligt med näringsämnen och vitaminer som vi bara kan få från mat och dryck.
Vi måste se till att vi balansera alla våra måltider. Efter måltider finns det inget bättre än att lindra din stress än att göra tränings övningar. Det tar bort alla negativa saker i vår kropp.

Träningsredskap
Om du föredrar att använda träningsredskap i dina träningsprogram, men tycker att det är svårt hitta ett, då kan du forska eller ännu bättre, använda Kettlebells för att ersätta dem alla.