Lchf fördelar och nackdelar

LCHF har under det senaste åren vuxit i popularitet. Främsta orsaken är de goda resultat många upplever, utan att uppleva större obehag i samband med dieten. Dieten tillhör kategorin lågkolhydratsdieter.
Dieten går i stora drag ut på att äta mindre kolhydrater och mer fett. Anledningen till detta är att fett i högre utsträckning bidrar till mättnadskänsla än kolhydrater. Tanken är att mängden kalorier som krävs för att dämpa hungern är lägre än vid en normal kost.

Många upplever att dieten också är enkel att fulla då den består av mer generella regler för vad som bör ätas, snarare än direkta förbud.

Utöver mättnadskänslan som kommer med fet mat så har dieten tidigare används av diabetiker. Detta på grund av det låga insulinpåslag som en kolhydratsfattig diet ger. Ett stort kolhydratsintag (t.ex. från söt mat) ger en snabb insulinhöjning vilket talar om för musklar och fettceller att hämta upp energin som finns i blodet i form av blodsocker.
Förespråkare för dieten menar också på att eftersom kroppen endast kan bränna socker (glyckos) som energi så ökar grundbehovet av energi. Detta eftersom omvandlingen mellan det fett som äts till blodsocker som används som energi i sin tur kräver energi. Det får som effekt att fler kalorier behövs i form av fett, för att tillgodose människans behov jämfört med om kolhydrater konsumeras, vilket snabbare och enklare kan omvandlas till blodsocker.

Hur utövas LCHF
Färre kolhydrater bör ätas och dessa bör ersättas med främst fett. En normal missuppfattning är att inga kolhydrater kan ätas, vilket rent praktiskt är näst intill omöjligt.
Ett ofta angivet råd (varierar beroende på vem man frågar) är att fördelningen mellan fett kolhydrater och protein bör vara ca:
5-10% kolhydrater
15-20% protein
70-80% fett

Kosten förutsätter som nämns ovan att en väldigt stor del av det dagliga intaget kommer från fett, vilket kan vara svårt att uppnå. En stark rekommendation är att införskaffa en receptbok om LCHF eller webbtjänst med recept.

Fördelar med dieten
Dieten bygger på enkla grundprinciper vilket gör den enkel att förstå och utöva
Många upplever en större mättnadskänsla
Många vittnesmål om snabb och ihållande viktnedgång finns

Nackdelar med dieten
Risk för förhöjda blodfettsvärden (kolesterol)
Minskat intag av kolhydrater kan ge vitaminbrist
Ofta snabb viktminskning i början som stannar av efter ett tag (kolhydrater binder mer vatten vilket också försvinner när dessa reduceras).
Svår att hålla då extremt fet mat för många är väldigt oaptitlig
Äts större mängd kolhydrater så går många av dietens fördelar förlorade

Allmänna råd om dieten skall provas
Köp en receptbok specialiserad på LCHF
Införskaffa ett vitamintillskott (för att undvika vitaminbrist)
Överlägg med läkare, framförallt om du redan har höga blodfettsvärden