Tíu matvæli fyrir hraðari þyngd tap

Það eru matvæli sem geta gefið fólki að auka uppörvun. Grunn forsenda er að þú borðar góðan mataræði og æfa reglulega. Við fara í gegnum 10 Besta matvæli fyrir fljótur þyngd tap.

Þyngd stjórna krefst æfingar og varanlegar breytingar á mataræði og lífsstíl. Eftirfarandi matvæli er hægt að sameina með, setja auka uppörvun þyngdartap.

Heta kryddor höjer fettförbränningen
Cayennepeppar och andra het kryddor höjer fettförbränningen. Namnet kommer från staden Cayenne i Franska Guiana. Cayennepeppar är rik på röda färgämnen, C-vitamin och B-vitaminer. Cayennepeppar sätter fart på ämnesomsättningen och fettförbränningen.

Grönt te snabbar på viktnedgången
Grönt te höjer fettförbränningen med hjälp av den lilla mängd koffein som finns. Grönt te ökar även kroppstemperaturen via andra mekanismer. Sammantaget blir resultatet att man förbränner mer kalorier om man dricker grönt te. Grönt te skyddar kroppen mot en del av skadeverkningarna som övervikt kan innebära och den stress som bantning kan innebära för kroppen.

Hoodia gordonii dämpar aptiten
Hoodia gordonii är en succulent från Kalahari öknen i Sydafrika. Hoodia gordonii är en tämligen effektiv aptitnedsättare med en lång lokal tradition. Effekten är bekräftad i moderna studier.

Psyllium är rik på fibrer
Psylliumfrön ger ifrån sig ett gel i magen som skapas av de vattenlösliga fibrerna. Gelet gör att man känner sig mättare, hjälper till att föra ut kolesterol och sänker GI-värdet på övrig mat.

Fiskolja hjälper bantningen
Fiskolja innehåller omega3-fettsyror som visat sig underlätta viktnedgång. Vegetariska alternativ är hampa- och linfröolja. Fiskolja är dessutom visat sig öka muskeltillväxten. Ökad muskelmassa kan göra viktnedgången enklare.

Kalcium
En kost rik på kalcium har visat sig underlätta viktnedgång och gör det enklare att behålla vikten. Kalcium i mejeriprodukter kan vara bättre än vegetariska källor. Köp det magraste alternativet.

Ingefära och gurkmeja
Ingefära och gurkmeja är var för sig bra livsmedel vid övervikt. De höjer fettförbränningen och skyddar kroppen. För att sätta fart på fettförbränningen blandas 1 tesked vardera av ingefära och gurkmeja tillsammans med yogurt och en tesked citronsyra.

Yogurt, vinäger och citronsyra Lätt sur mat som yogurt, vinäger och citronsyra gör att det tar lite längre tid innan kolhydrater tas upp från tarmarna. Dessa livsmedel sänker därför GI-värdet för en måltid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *