Motion för äldre

Konditionsträning
Konditionsträning detta är aktiviteter som ökar hjärtfrekvensen. Bra övningar som är lämpliga för äldre är: promenader, simning och cykling. Att konditionsträna i någon form fler gånger per vecka är viktigt.

Styrka
Styrketränings övningar är viktiga för seniorer. När vi åldras börjar våra muskler sakta minska i storlek. Ju mer en muskel inte används desto mer minskar den. Som senior är det viktigt att träna styrka med lätta vikter ett par gånger varje vecka för att hålla musklerna starka. De bästa hantlarna och vikterna är de som är gjorda av gummi. Dessa är mindre benägna att orsaka skada om de tappas och är bättre under användning.

Flexibilitet
För god hållning och friska leder är det viktigt att träna flexibilitet några minuter varje dag. Stretch övningar hjälper till att hålla din kropp smidig.

Motion för Balansen

Slutligen är det nödvändigt för äldre att träna någon form av balans övningar. Detta är ett område som ofta förbises, men som är mycket viktigt. Halka och fallolyckor är väldigt vanliga bland äldre. Anledningen är att när vi åldras försämras vår balans och samtidigt blir vi mer sårbara när vi faller. Genom att göra balans övningar så förhindras många fallolyckor.

Rådgör med en läkare först innan du börjar med dessa tränings övningar. På så sätt kan du försäkra dig att det är säkert och korrekt för dig. Tänk på att motion är viktigt och bör inte ignoreras om man skall få ett hälsosamt liv under senare år. Men det måste göras rätt och innehålla alla fyra av de nämnda motions övningarna.

Laisser un commentaire

Your email address will not be published. Required fields are marked *