Motion och stress

Nu När vi springer med full fart in
i det nya året och med allt som händer i världen så som krig, nedskärningar arbetslöshet mm.
Allt detta gör så vi blir mer och mer stressade!

Stress är en naturlig reaktion i kroppen men samtidigt en väldigt olämplig reaktion. Stress orsakas ofta av saker som vi känner att vi inte har någon kontroll över.

På kort sikt vållar denna reaktion oss inte några hälsoproblem, Men Tyvärr, med dagens livsstil och snabba tempo så är vi stressade i långa perioder, vilket gör att den stress vi är i under dessa långa perioder kan bli extremt farliga. Denna typ av långvarig stress kan orsaka mycket stora problem, detta är något som du bör ta hand om direkt. Här är några symptom på stress. Du har säkert inte alla symtom, men du kan ha flera:

Äta för mycket / äta för lite, överdriven alkoholkonsumtion och / eller drogmissbruk, rökning (om du redan är rökare), irritation över andra, oförmögen att fatta beslut, koncentrations svårigheter, känsla av att ha tappat kontroll, inget intresse för det som en gång intresserade dig, minskad sexlust, och nagelbitning.

Det finns många fler symtom, Men Om du känner att du har några av dessa symtom bör du rådfråga en läkare innan du gör något på egen hand.
Här är några fakta om stress:

  • 43% av alla vuxna lider negativa hälsoeffekter av stress.
  • över 75% av alla besök till läkare är för stressrelaterade besvär.
  • Stress är kopplat till många av de vanligaste dödsorsakerna … hjärtsjukdomar, cancer, problem med lungorna, olyckor, levercirros och självmord.

Experterna har länge anset att det bästa sättet att behandla stress är med motion. När du tränar, lugnar det ner ditt sinne och din kropp. Motion hjälper dig med att bränna fett och minska din vikt, och därmed förbättra din hjärthälsa. Motion ger syre till lungorna, vilket ger energi till din kropp, och sänker ditt blodtryck.

När vi motionerar, släpper vi ut många av de spänningar, frustrationer och ilska som vi har bunkrat up i våra kroppar. Det är en fantastisk känsla av befrielse när man känner sig låg. Fysiska aktiviteter så som löpning, en snabb omgång squash, tennis, kick boxning eller karate kan hjälpa till att bli av med stress från våra kroppar. När du tränar ger de dig en känsla av självuppskattning och tillfredsställelse. Motion ger dig ökad energi, mindre stress och viktminskning. En annan stor fördel, beroende på hur du har valt att motionera, är den fördelen att träffa nya vänner.

Efterlad et Svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *